Transitiemarketing
Transitiemarketing is een aanpak die organisaties helpt om de bijdrage die ze leveren aan een betere wereld als meerwaarde te communiceren richting alle stakeholders. Dit geeft lange termijn resultaten, onderscheidend vermogen en dus sterke merken. Hierdoor worden organisaties geïnspireerd om op hun beurt ook een positieve bijdrage te leveren. Wat leidt tot een sneeuwbaleffect dat de samenleving in de goede richting beweegt.
Voorbeeldfunctie
Merken en individuen die zichzelf zien als duurzame en inspirerende krachten en zich inzetten om een blijvend verschil te maken voor zowel de huidige als toekomstige generaties zijn een voorbeeldfunctie voor anderen. Deze merken nemen hun rol serieus en zijn een bron van inspiratie. Ze streven ernaar om samen te werken met anderen die dezelfde visie delen: ze zijn transitiemarketeers.
Sneeuwbaleffect
Transitiemarketing kan op vele manieren worden ingezet, bijvoorbeeld door het te koppelen aan de SDG’s (Sustainable Development Goals). Recentelijk is er bijvoorbeeld een nieuwe SDG 18 Sneeuwbaleffect geïntroduceerd. Samen kunnen we stappen zetten voor een betere toekomst en wereld, elkaar inspireren om impact te maken en dat kun je visualiseren met het sneeuwbaleffect.
Naast de SDG’s zijn er ook talloze andere goede initiatieven, zoals MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen), sociaal ondernemen en de hele energietransitie vraagt ook om vele acties. Voor al deze zaken kan transitiemarketing worden ingezet: anderen inspireren met hun verhaal om bij te dragen aan een betere wereld!
Projecten
Transitiemarketing is voor ons geen loze kreet! Ter inspiratie tonen we hier een aantal van onze projecten die een positieve bijdrage hebben opgeleverd en impact hebben gemaakt.
Zij gingen jullie al voor
Transitiemarketing is een groeiende beweging die steeds meer sectoren beïnvloedt. Hier een aantal voorbeelden van organisaties die daarmee aan de slag zijn gegaan.
Inspirerende voorbeelden van anderen
De kracht van circulariteit
Intermontage als voorloper in duurzaam binnenwerk Intermontage, een familiebedrijf met jarenlange ervaring in de afbouwsector, heeft circulariteit en duurzaamheid omarmd als kernwaarden. In de nieuwste aflevering van de Transitie Marketeers…
Samenwerken voor een duurzame toekomst
De woningmarkt verduurzamen In de 3de aflevering van de Transitie Marketeers Podcast verwelkomen we Gerdy Pusceddu van Rensink, een familiebedrijf dat al meer dan 90 jaar in Deventer is gevestigd.…
PLNKTN – Duurzame innovatie met algen
PLNKTN is een innovatief merk dat zich richt op het gebruik van algen als een gezonde en duurzame bron van voeding. Dit Nederlandse merk biedt voedingssupplementen die zijn gebaseerd op…